Regizorul rus Karen Shakhnazarov, directorul general al Studioului "Mosfilm", şi-a prezentat recent la Bucureşti cel mai nou film al său "Salonul nr. 6", realizat în 2009 după nuvela omonimă a lui Cehov, pelicula fiind propunerea Rusiei la "Oscar", ediţia 2010. Am beneficiat de revenirea sa în România (acum şapte an a fost aici pentru o retrospectivă a filmelor sale, organizată de Centrul Naţional al Cinematografiei) şi i-am solicitat un interviu.
Dincolo de faptul că este un mare artist în arta cinematografică, scriind scenarii, producând şi regizând filme, Shakhnazarov a reconstruit şi modernizat după căderea URSS, fără bani de la stat (deşi e sub umbrela statului), celebrul studio "Mosfilm", devenit un concern cu care se mândreşte.
Jurnalul Naţional: Filmul "Salonul nr. 6", care este propunerea Rusiei pentru nominalizările la Oscar, are o istorie lungă...
Karen Shakhnazarov: O istorie ciudată, aş spune. Am scris scenariul, împreună cu un prieten, cu douăzeci de ani în urmă. L-am scris pentru un producător italian, iar Marcello Mastroianni urma să joace rolul principal. Plecasem în Italia pentru începerea filmărilor. Tema lui Cehov am adus-o în zilele noastre, adică în anul 1989. Concepţia propusă li s-a părut colegilor italieni puţin avangardistă. Poate că aveau dreptate. Ei şi-au dorit un Cehov tradiţional; era vorba şi despre Mastroianni un star al filmului, iar noi gândiserăm ceva experimental. Şi ne-am despărţit. Scenariul a stat în sertar douăzeci de ani. Apoi m-am gândit să fac filmul, desigur, cu actori ruşi. Cred că am procedat bine realizând "Salonul nr. 6" acum. Am adus povestea în anul 2009, ceea ce nu e rău.
Cine face, în Rusia, propunerea pentru Oscar?
Există un comitet, în cadrul Uniunii Cineaştilor, format în acest scop şi numit Comitetul Oscar, iar în componenţa lui intră importanţi r