Din punct de vedere bisericesc, toată ţara este în alegeri. Conform Statutului Bisericii Ortodoxe Române, între 17 ianuarie şi 24 ianuarie 2010, au loc alegeri pentru Consiliul parohial şi Comitetul parohial.
Ca de obicei, după buna tradiţie românescă, alegerile au fost amânate până aproape de termenul-limită. Aşa că în aceste zile este forfotă electorală.
În limbaj mai laic, Consiliul parohial este un fel AGA a parohiei: aprobă bugetul anual al parohiei; ia hotărâri cu privire la zidirea, repararea, restaurarea şi întreţinerea bisericii, a casei parohiale şi a altor clădiri ale parohiei; hotărăşte înfiinţarea de fonduri cu scop bisericesc etc. Asta pentru că preotul nu este de capul lui în parohie, aşa cum cred până astăzi unii „analişti în afaceri religioase”.
În toiul acestor alegeri, am fost sunat de mai mulţi preoţi pentru că s-a iscat o întreagă dezbatere. Unii clerici au acceptat să aleagă în Consiliul parohial femei, alţii nu, fiind fermi pe poziţie: numai bărbaţi. M-am lămurit abia după ce am vorbit cu un bun prieten de-al meu, părintele Gelu Bârjovanu din Buhuşi, un preot racordat la realitate ca nimeni altul.
Ei bine, începând cu aceste alegeri (care au loc din patru în patru ani), şi pentru prima dată în istoria Bisericii Ortodoxe Române, femeile pot face parte din Adunarea parohială. Iată articolul din noul Statut aprobat de Sf. Sinod prin Hot. nr. 4768/2007 şi publicat în Monitorul Oficial al României partea I, nr. 50/22 ianuarie 2008: „Art. 54 (2) Adunarea parohială este compusă din credincioşii majori ai parohiei, bărbaţi şi femei, care mărturisesc prin credinţă, faptele şi ţinuta lor morală, ataşamentul faţă de Biserica Ortodoxă, de învăţătura ei de credinţă şi de instituţiile ei”.
În ciuda acestui articol din Statut, există preoţi care au refuzat femeile, conform unui misoginism prost