Spinnerei, Leipzig, o fostă fabrică de bumbac, transformată, cu zece ani în urmă, într-un spaţiu al artei contemporane, al galeriilor şi fundaţiilor. 1 mai 2010. Zeci, sute, mii de oameni urmăresc proiectul „Romanian Cultural Resolution“, produs de Centrul pentru Cultură Contemporană din Craiova, în parteneriat cu Institutul Cultural Român din Berlin.
„Romanian Cultural Resolution“ este un proiect prin care Craiova - şi România - va deveni vizibilă lumii pe 1 mai de două ori: o dată prin autorul proiectului - Centrul pentru Cultură Contemporană Club Electro Putere (CEP), a doua oară prin participanţi. Patru proiecte curatoriale propun o chestionare prin artă a discursului postcomunist şi a produsului său contemporan. Câteva luni după evenimentul care va avea loc în Spinnerei Halle din Leipzig (www.spinnerei.de), acestea vor fi prezentate şi la Craiova. „Întrebarea formulată prin acest demers este dacă discursul artei contemporane româneşti, ce contribuie la brandul cultural al Estului, are puterea şi resursele necesare de a face faţă practicilor politicilor de globalizare, dacă după 20 de ani de limbaj cultural mai poate postcomunismul să-şi construiască identitate şi, implicit, rezistenţă la prezent“, descriu proiectul cei doi coorganizatori, Alexandru Niculescu şi Adrian Bojenoiu. Atât în România, cât şi în ţările din fostul bloc comunist, continuă aceştia, componenta esenţială a experienţei postcomuniste o constituie critica trecutului şi viziunea unui „viitor mai bun“, amintirea trecutului aflându-se în slujba acestei viziuni ca un debitor şi regulator al unui „mai bine“. După 20 de ani de învăţare a democraţiei, proiectul acesta îşi propune chestionarea acestei temporalităţi şi spaţialităţi culturale.
Avem preocupări-şablon şi un mod anost de a ne petrece timpul liber, căutând în supermarketuri, în mall-uri şi în produsele comerciale ale televi