Autostrada Comarnic - Braşov nu va costa 4,8 miliarde de euro, ci cel mult 2,1 miliarde de euro, însă opinia publică nu este suficient de bine informată despre acest contract tocmai pentru a fi ascunse eventualele prevederi nefavorabile statului sau inexactităţi, acuză un raport al Societăţii Academice Române (SAR).
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a încheiat cu consorţiul Vinci-Aktor primul parteneriat public privat pentru realizarea unui tronson de autostradă de 55 de kilometri, între Comarnic şi Braşov. Deşi construcţia celor 55 de kilometri costă 1,57 miliarde de euro, ministrul Radu Berceanu a anunţat că statul va plăti aproape 4,8 miliarde de euro în următorii 30 de ani. "Autostrada Comarnic - Braşov nu va costa 4,8 miliarde de euro, ci între 1,3 şi, în cel mai prost caz, 2,1 miliarde de euro. Astfel, costul pentru fiecare kilometru de auto-stradă din cei 55 este de 21,8 milioane de euro, nu circa 87 de milioane de euro", ne-a declarat Otilia Nuţu, expert în infrastructură la Societatea Academică Română (SAR), autoarea raportului "Autostrada din munţi, mituri, legende şi erori de aritmetică".
SAR susţine că preţul pe kilometru, anunţat de MTI la 21,8 milioane de euro, este normal, dar subliniază că în general proiectele de concesiune sunt cu 24% mai scumpe decât cele făcute cu finanţarea statului, deşi MTI susţine că un studiu arată că proiectul în concesiune este mai ieftin cu 900 de milioane de euro decât un proiect derulat de stat.
CÂT SE PLĂTEŞTE
SAR susţine că opinia publică a fost informată greşit că autostrada va costa 4,8 miliarde de euro, din înmulţirea a 26 de ani, cât va opera concesiunea, cu cifra anuală de 180 de milioane de euro, ca plată de disponibilitate. "Această explicaţie nu a luat în calcul un lucru simplu, şi anume rata socială a discount-ului, un fel de invers al dobânzii, luată în