- Comentariu - nr. 467 / 26 Ianuarie, 2010 Cei care au lucrat in presa (si) in urma cu 20 de ani, isi amintesc, neindoios, faptul ca perioada de dupa 1990 a insemnat apogeul presei postdecembriste: incredere maxima, vanzari maxime. Titlurile se inmulteau in fiecare zi, iar ziarele se vindeau ca painea calda, deoarece romanii cumparau presa masiv, pe fondul nevoii de a consuma informatii. Ca urmare, tirajele ziarelor se numarau in sute de mii de exemplare. Atunci, desi romanii erau saraci _ dupa lunga perioada de comunism _ aveau incredere in presa. Ce se intampla, insa, acum, in 2010? Presa de calitate este in declin. Tirajele multor ziare sunt mai mici de 60.000 de exemplare (unele au chiar disparut), iar vanzarea presei _ care trebuie inteleasa in relatie cu numarul de locuitori ai tarii _ se apropie de tari cu o populatie de doua sau trei ori mai mica, cum ar fi Serbia sau Ungaria. Austria, cu o populatie de aproximativ 8 milioane de locuitori _ are un tabloid ("Kronen Zeitung") cu 818.900 de exemplare. Prin comparatie, cel mai mare tiraj de la noi (in cazul ziarelor "serioase") il inregistreaza tabloidul "Click", cu 300.000 de exemplare, urmat de "Libertatea", cu 270.000 de exemplare. Insa, tabloidele nu se citesc. Tabloidele se privesc. Oamenii vad niste poze (cu femei, mai ales) si cateva litere mari. Cu toate acestea, specialistii in materie apreciaza ca tabloidele vor pieri mai greu in Romania decat presa de calitate. Intrebarea este: sunt oare cititorii romani rai de nu mai cumpara, ca prin anii '90, presa de calitate? Sau calitatea ziarelor de calitate lipseste?, se intreba analistul Iulian Comanescu, adaugand: "Probabil ca vom asista si la alte decese in 2010, dar e vorba despre titluri care au functionat oricum ani intregi pe «respiratie asistata»". Desigur, cauzele declinului presei romane libere sunt multe, dar una dintre ele trebuie, in primul rand,