Suma de 4,8 miliarde euro care va ajunge în conturile constructorului pare scandalos de mare, dar s-ar putea ca în realitate să nu fie, susţine SAR. Sursa: Vlad Stănescu
Contractul încheiat recent de autorităţile române pentru construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov va fi făcut public în vara acestui an. Oficialii ministerului transporturilor au cerut deja companiil0r - Vinci (Franţa) şi Aktor (Grecia) -, să îşi dea acordul pentru publicarea contractului.
Declaraţiile autorităţilor din ultima săptămână referitoare la acest contract au făcut ca mulţi români să se întrebe de ce costurile sunt atât de mari? Suma totală care va ajunge la constructori după cei 26 de ani de administrare, cifrată la 4,8 miliarde de euro, a creat o mare nemulţumire, având în vedere exemplul autostrăzii Transilvania, unde nici acum nu se ştie câţi bani vor intra în conturile Bechtel.
Reprezentanţii Societăţii Academice din România (SAR) arată într-un raport că deşi „construcţia autostrăzii pare scandalos de scumpă s-ar putea ca în realitate să nu fie, iar adevăratul scandal să fie lipsa de transparenţă şi profesionalism a autorităţilor”.
„Nu am vrut să vorbim afacereză”
Potrivit raportului SAR, autorităţile au fost zgârcite în informaţii, singurele cifre concrete din surse oficiale provenind dintr-un comunicat al Ministerului Transporturilor şi „din declaraţiile orale - deci volanteale ministrului Radu Berceanu”. Analiştii SAR susţin că autorităţile trebuiau să ofere mai multe detalii despre costurile de construcţie şi întreţinere, dar mai ales despre acea rată anuală, de 180 de milioane de euro, pe care o va achita statul în conturile constructorilor.
„De exemplu, o sumă de bani, să zicem 180 milioane euro, achitată în anul 20 de la data punerii în exploatare a autostrăzii, valorează astăzi doar 45 milioane euro la o