Viorel Apetrei este managing partner MTW România şi s-a alăturat companiei în 2006.
MTW România funcţionează în România sub licenţa unui grup american de training şi consultanţă, cu sediul la New York. Într-un interviu acordat Curierului Naţional, Viorel Apetrei arată cât de afectată a fost piaţa de training anul trecut, iar o remediere a situaţie nu se întrevede mai devreme de semestrul al II-lea al acestui an.
- Cum a fost anul 2009 pentru piaţa de traning şi cum vor fi următorii ani?
- 2009 a fost un an agitat, cu suişuri şi coborâşuri, destul de impredictibil din perspectiva bugetelor şi a cifrei de afaceri. Clienţi cel puţin precauţi, prinşi în vârtejul nebun al reducerilor costurilor cu orice preţ, programe de instruire mai mici faţă de anii anteriori. Uitându-ne la ce au făcut firmele de training, anul trecut a fost marcat de ieşirea din piaţă a unei firme mari de training, programe derulate şi cu bani din finanţări europene precum şi de accentul pe programe dedicate. Ne aşteptăm ca 2010 să fie un an mai bun, cu creşteri faţă de anul trecut, cel puţin în semestrul II. Este foarte probabil ca "produsele" cumpărate în piaţă să fie diversificate şi adaptate unor nevoi specifice, foarte legate de procese care să sprijine business-ul în acest an de revenire economică. Şi pentru anii viitori tendinţa de precauţie se va păstra, directorii de business şi HR îşi vor pune în continuare problema ROI - beneficiile în organizaţie pentru banii investiţi.
- În ce fel a modificat criza percepţia firmelor în ceea ce priveşte serviciile de training?
- Cel mai mult s-a schimbat modalitatea de contractare şi acordare a programelor de instruire. În anii precedenţi, contractele se încheiau pentru un an, sau mai mult, în prezent bugetele sunt "dinamice", adică obiectivele sunt pe trimestru, ajustabile periodic, în funcţie de per