Ministerul Transporturilor si-a propus anul acesta sa atraga cateva sute de milioane de euro din fondurile nerambursabile de la Uniunea Europeana (prin Programul Operational Sectorial de Transport), dupa ce in 2009 nu a atras decat 32 mil. euro, echivalentul a 2,4% din totalul banilor pe care poate sa ii acceseze pana in 2013.
UE a aprobat pana la sfarsitul anului trecut proiecte de infrastructura si transport in valoare totala de 1,1 mld. euro prin programul POS-T, in care Romania are alocate 4,5 mld. euro pana in 2013. Astfel, in cel mai optimist scenariu ar putea fi absorbite in acest an fonduri europene de circa 300 - 400 mil. euro, potrivit estimarilor ZF pe baza datelor furnizate de Ministerul Transporturilor. Valoarea proiectelor aprobate cuprinde toate costurile eligibile (cost de constructie), din care UE cofinanteaza 85%, si cele neeligibile (exproprieri, avize, autorizatii, mutari de utilitati, TVA). "Prima data trebuie alocati banii de la buget pentru aceste proiecte. UE cofinanteaza doar 85% din costurile eligibile numai dupa ce noi platim facturile catre constructori. De exemplu, daca un proiect are o valoare de constructie de 100 mil. euro, UE aloca 85 mil. euro. Dar luand in calcul si cheltuielile neeligibile, proiectul ajunge la 170 mil. euro, deci statul trebuie sa aiba mai intai acesti bani si pe urma va primi banii de la UE", a declarat pentru ZF Constantin Dascalu, secretar de stat in MT.
Proiectele care vor absorbi bani de la Uniunea Europeana anul acesta vor fi autostrada Cernavoda-Constanta (51 km), centura ocolitoare Constanta (22 km), reabilitarea DN1H Zalau-Alesd (69,3 km), reabilitarea DN24 limita de judet Galati-Vaslui- Crasna si DN24B Crasna-Albesti (94,7 km).
"Acesta este primul an in care avem cu adevarat proiecte necesare care sa poata sa creeze o absorbtie ridicata a fondurilor europene. La cele 1,126 miliarde de