Industria auto, unul dintre sectoarele cu cele mai mari scaderi de vanzari anul trecut, anunta pentru 2010 startul unor proiecte de investitii de peste un miliard de euro.
Jumatate din valoarea acestor investitii, circa 500 de milioane de euro, vor fi realizate inca din 2010, ceea ce reprezinta mai mult de 10% din totalul investitiilor straine directe previzionate pentru economia locala in 2010.
"Avantajul pe care il au companiile din acest sector este ca industria auto este intr-o perioada de transformare si obtin aici avantaje competitive. Investitiile anuntate pot ajunge chiar la mai mult de 0,5% din PIB in 2010", a declarat Laurian Lungu, managing partner al companiei de prognoza si analiza de piata MacroAnalitica.
In 2009 productia auto europeana a inregistrat un regres mai mare de 20%, in timp ce productia de autovehicule in Romania s-a apropiat de 300.000 de unitati si a crescut cu 21%.
Volumul investitiilor straine din 2009 s-a ridicat la 4,5 miliarde de euro, jumatate fata de anul precedent, iar prognozele pentru 2010 ajung la 4,5-5 miliarde de euro.
Principalii actori in cercul investitiilor straine sunt in continuare Dacia si Ford, un producator ajuns la maturitate industriala si respectiv un constructor care pune deocamdata bazele unei productii de 250.000 de autovehicule anual.
Fostul director general al Automobile Dacia, Fran'ois Fourmont, anunta la finalul anului trecut un buget anual de investitii de 200 de milioane de euro in urmatorii doi ani pentru activitatile de productie. In aceasta suma este inclusa si industrializarea celui mai nou model, SUV-ul Duster, care se ridica la 120 de milioane de euro.
La tot ce aduce nou Dacia se adauga insa si investitiile Renault de 166 de milioane de euro in prima etapa de dezvoltare a centrului tehnic de la Titu.
Totodata Ford, aflat inca la inceput in ceea ce