Îi plăcea să se învăluie în rotocoale de "ţâgară". Se dădea în vânt s-o strângă în braţe frumuşelul de Leonaş. Să aibă amant tânăr care să uite de kilogramele cu duiumu aşezate alandala pe burtă, pe guşă şi pe fundul cât dulapul. Era disperată să tot adauge litere nobiliare la numele-i banal. Ce frumos îşi striga noul nume de boieroaică fabricată: Chiriţa Bârzoi ot Bârzoieni.
Îşi plătea meditator la limba franceză pe musiu Şarlă, s-o deprindă să-i zică furculiţei, furculision. Şi să-l molipsească de cultură şi pe râzgâiatul de Guguliţă ca să zică şi el la dansul moldovinesc "învârtita", învârtision. Şi-apăi murea de ambiţie să ajungă isprăvniceasă şi să culeagă ea plocoanele şi curcanii aduşi de oamenii pe care-i băga la audienţă la mototolu de bărbată-su. Este Coana Chiriţa, prima soacră prin venele căreia curge sânge manelizat, globule roşii de ţoapă parvenită şi ridicolă. Ei bine, da, da, da, se pare că brevetul de ţoapă manelizată e semnat de Coana Chiriţa, splendida cocoană şarjată de pana lui Alecsandri.
NUMAI FUMURI VEZI AICE
Cine poate uita bijuteria artistică creată în film de Draga Olteanu în pielea Chiriţei? Cine poate uita bijuteria artistică creată pe scenă de Tamara Buciuceanu, o altă Chiriţă. Cine poate uita creaţia actoricească de knockout a maestrului scenei din Iaşi, Miluţă Gheorghiu, jucând-o pe Coana Chiriţa în travesti? Iată cum se fasoleşte fumând Coana Chiriţa şi cântând cu ţâgara înfiptă până-n gât: "Toată lume azi fumează,/ Scoate fum, pe nas, pe gât,/ Omenirea-i o ţâgară/ Care se preface-n scrum/ Şi amorul ce-l cu pară/ Arde şi se schimbă-n fum/ Numai fumuri vezi aice/ La femei şi la bărbaţi./ Toţi fumează, poţi dar zice:/ Că-s mai toţi înfumuraţi."
COCOANĂ DE DOROBANŢI
S-a dat dracu' Coana Chiriţa şi cu fişiorul ei tâmpit Guguliţă la ora de franceză. "Guliţă, spune-i nineaică-i, cum se che