Majorarile de capital si incheierea unor parteneriatele noi cu producatori sau importatori de bunuri de larg consum au fost principalele strategii pe care au mizat marile companii de distributie in 2009 pentru a evita scaderea rulajelor si cresterea ratelor la banci.
Piata distributiei de bunuri de larg consum nu si-a pierdut dinamismul nici anul trecut, pentru ca marii jucatori au incercat sa compenseze scaderea rulajelor generata de declinul din consum prin atragerea unor furnizori noi. Cele mai mari oportunitati au venit de la importatori: Macromex a preluat distributia inghetatei Algida, Interbrands a pus in portofoliu cosmeticele Bourjois si prezervativele Love Plus, iar Elgeka-Ferfelis a demarat distributia locala a lubrifiantilor auto Shell.
In schimb, daca pana in 2008 nici nu aveau timp sa gandeasca masuri de eficientizare a businessului pentru ca rulajele cresteau cu 20-30% anual, iar importatorii le bateau aproape zilnic la usa cu propuneri de parteneriate, anul trecut actionarii marilor distribuitori au pus reducerea costurilor pe primul loc pe lista de prioritati. Au renuntat la spatii de depozitare, au reorganizat departamentele de vanzari si au adus bani in firma pentru a diminua valoarea creditelor la banci.
Companiile Interbrands si Lekkerland Convenience au fost capitalizate cu cate 3 mil. euro in 2009, pentru a-si diminua creditele la banci.
Au cautat independenta financiara
"Decizia a fost luata pentru cresterea independentei financiare, in contextul cresterii dobanzii la creditele bancare de pe piata in cursul anului trecut. Cresterea surselor proprii de finantare asigura o planificare mai exacta a costului in perioada urmatoare", explica Narcis Mihai, directorul general al Lekkerland Romania, companie cu afaceri de 62,7 mil. euro in 2008.
Aceeasi explicatie a dat-o si Rand Sherif, CEO-ul Interbrands, spu