In urma cu zece ani, la Baia Mare a avut loc unul dintre cele mai grave accidente de mediu din istoria europeana. Mii de oameni sufera si acum de pe urma catastrofei. Situatia cea mai dramatica se gaseste la Bozanta.
In noaptea de 30 spre 31 ianuarie 2000, din iazul de decantare al firmei romano-australiene "Aurul" s-au scurs peste o suta de mii de tone de steril de flotatie cu un continut foarte ridicat de cianura si metale grele. Accidentul s-a putut intimpla pentru ca iazul nu a fost amenajat corespunzator de catre firma "Aurul". Digul nu a rezistat la cantitatea mare de apa acumulata dupa cateva zile de dezghet si ploi torentiale si a cedat.
Potopul de otrava a inundat, mai intai, terenurile taranilor din satele invecinate Sasar si Bozanta. La Bozanta, fantanile au fost otravite. In cele din urma, valul de cianura s-a varsat in raul Sasar, si, de aici, prin Lapusel si Somes, in Tisa, distrugand complet viata acvatica pe o distanta de cateva sute de kilometri. Aprovizionarea cu apa potabila pentru sute de mii de oameni din nordul Romaniei, vestul Ucrainei si Estul Ungariei a fost intrerupta timp de cateva saptamani.
Astazi, accidentul este aproape uitat – lucru deloc justificat. Dupa dezastru, fabrica "Aurul", rebotezata ulterior "Transgold", a mai mers ani de zile, producand tot timpul accidente minore, pana cand, in 2005, a intrat in faliment. Fostii proprietari australieni au parasit Romania cu buzunarele pline si fara sa plateasca nici o despagubire, pe cand mii de oameni din regiunea Baia Mare sufera inca acum de pe urma existentei iazului, neinchis si neconservat nici pana astazi. Situatia cea mai dramatica se gaseste la Bozanta, unde unele efecte grave ale dezastrului incep abia acum sa se vada din ce in ce mai clar...
...Bozanta Mare intr-o zi de duminica, dupa slujba. Preotul Ioan Pop iese din biserica si sal