Piata auto locala va continua scaderea si in 2010, cu un ritm de pana la 10%, potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Conform estimarilor principalilor jucatori din piata auto, 2010 urmeaza sa fie al treilea an consecutiv de contractare a vanzarilor de automobile noi, care ar putea ajunge spre 100.000 de unitati daca nu vor fi aplicate masuri de sustinere.
"Poate fi mai rau (2010 - n. red.) decat 2009 daca nu se iau masuri pentru sustinerea industriei si a retelelor de dealershipuri. In primul rand este necesara demararea programului Rabla. Urmeaza apoi fiscalizarea comertului subteran de automobile, reluarea creditarii si anularea masurii de nedeductibilitate de TVA la achizitia de automobile de catre persoanele juridice", a declarat Ernest Popovici, presedintele APIA.
Prin programul "Rabla", au fost comercializate anul trecut 32.000 de automobile. Potrivit reprezentantilor APIA, daca din totalul vanzarilor de automobile din 2009 (130.000 de unitati) eliminam vanzarile prin "Rabla" si reexporturile, volumul real al pietei este de 85.000 de automobile. "Rabla 2010" va include posibilitatea cumularii voucherelor de casare si va include si persoanele juridice.
In 2009 vanzarile totale de autovehicule s-au prabusit cu 54%, la aproape 148.000 de unitati, iar dintre acestea aproape 14.000 de unitati au fost reexportate.
"A fost cel mai prost an din industria auto din Romania, in ciuda cresterii exporturilor. Acum piata nu va avea cum sa depaseasca un volum de 115.000 de autoturisme si 15.000 de vehicule utilitare", a declarat Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania.
Constantin Stroe, membru al APIA si vicepresedinte al Dacia, a citat estimarile Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care indica o scadere de 13% a intregii piete auto europene si de 7,8% a pietei