Publicitatea românească a fost construită de o mână de oameni. Au muncit pe brânci, au învăţat din mers şi în 20 de ani au clădit cât alţii într-o sută.
Unii au ieşit din business, cum este Cristian Burci, care a părăsit publicitatea pentru construcţia de vagoane de marfă. Alţii au ieşit la pensie, cum este Mihail Vârtosu, iar unii îşi păstrează doar un rol de reprezentare, precum Bogdan Enoiu (McCann Erickson România) sau Radu Florescu (Saatchi&Saatchi).
Lângă ei au lucrat alte patru generaţii care au construit şi dezvoltat industria de publicitate. Cristian Burci este cel care a pus bazele primei agenţii de publicitate din România, Graffiti, şi cel lângă care s-au format mulţi din „pilonii" importanţi ai acestei industrii: Dragoş Grigoriu (Tempo Advertising), Zoltan Szigeti şi Manuela Nicola (The Group) sau Paul Radu (Lowe).
Nu-l poţi ocoli aşa cum nu-l poţi ocoli pe Mihail Vârtsou, cel care a condus vreme de 18 ani agenţia Grey România. Nu ştia nimic despre comunicare şi singura lui legătură cu acest domeniu era funcţia de consilier la Ministerul de Externe, dar l-au convins şefii Grey Worldwide. Ce s-a schimbat în aceşti 20 de ani? Pasiunea pentru comunicare a rămas aceeaşi. Doar entuziasmul s-a tocit.
Citiți articolul integral în numărul 23 al revistei Forbes România.