Secretul restaurantelor care şi-au păstrat clientela este menţinerea calităţii, cantităţii şi preţurilor, în ciuda creşterii cheltuielilor. Anul 2009 a fost unul al marilor provocări pentru restaurantele din Oradea.
Pentru a evita închiderea, administratorii restaurantelor orădene au trebuit să dea dovadă de inventivitate şi de multă putere de muncă. Ba mai mult, au trebuit să se mulţumească doar cu încasări la limită, atât cât să asigure salariile personalului. „Sunt bucuroasă că am supravieţuit anului trecut. Nu am avut profit, am câştigat atât cât să-mi pot asigura, ca administrator de firmă, un salariu decent”, povesteşte Mariana Tonciu, proprietara unui restaurant din centrul Oradei.
Ca să îşi menţină clientela numeroasă, din zilele bune, Tonciu a păstrat cantitatea, calitatea şi preţurile porţiilor, în ciuda faptului că materiile prime s-au scumpit semnificativ. „Am tăiat în schimb din salariile angajaţilor. Au fost de acord fiindcă au preferat remuneraţiile mai mici, şomajului. Au înţeles că nu aveam altă posibilitate”, relatează Tonciu.
Reţeta de supravieţuire aplicată de Mariana Tonciu a salvat de la faliment şi restaurantul lui Szasz Gyorgy, din cartierul Rogerius. „Am păstrat cantitatea porţiilor şi am tăiat din salariile angajaţilor. Mai mult, la unele feluri de mâncare, apreciate de clientelă, am redus preţul, cu cinci la sută”, îşi divulgă întreprinzătorul cheia succesului, pe timp de criză.
Meniul zilei, la numai zece lei
Forţaţi de puterea de cumpărare scăzută a orădenilor, patronii restaurantelor au început să introducă în ofertă „meniul zilei”, care costă cel mult zece lei, servit zilnic la ora prânzului. Meniul include felul întâi şi felul doi. Ca să aibă certitudinea că orădenii trec pragul restaurantului lor, şi nu al concurenţei, unii patroni includ în acest preţ şi o porţie de salată.