Fireşte că nu la noi! În Marea Britanie. De-aia e şi aşa de interesant. Deşi e vorba de o ţeapă de peste o sută de milioane de lire sterline, la DNA dosarul s-a clasat din 2009. Biroul de Fraude Majore din Marea Britanie, un fel de DNA al lor, pregăteşte dosarul pentru a depune acuzaţii împotriva BAE Systems, în cazul oferirii de mită pentru oficiali est-europeni şi africani în diverse tranzacţii. E vorba de avioane vândute în Cehia şi Africa de Sud, de cele două fregate ajunse la noi şi de echipament de trafic aerian pentru Tanzania, conform Bloomberg.
Să ne amintim ce e cu fregatele. Afacerea prin care cele două nave au fost achiziţionate a fost garantată de Ministerul Finantelor şi perfectată în 2003 de catre MApN, în baza unei Hotărâri de Guvern adoptate la sfârşitul lui 2002, hotărâre semnată de Adrian Năstase, George Maior, Dan Ioan Popescu şi Mihai Tănăsescu. Conform clauzei off-set, firma britanică BAE System ar fi trebuit să facă achiziţii economice în România în valoare de 90 de milioane de lire sterline, adică 80% din valoarea contractului. Ceea ce nu s-a întâmplat.
Şi mai scandalos, atât pentru Bucureşti, cât şi pentru Londra: cele două nave au fost cumpărate cu 200.000 de lire sterline, drept fiare vechi, de BAE Systems, de la ministerul britanic al apărării. România a dat pe ele, după modernizare, 116 milioane de lire sterline, plus un contract gras de mentenanţă. Banii, pe care statul român nu îi avea, au trebuit împrumutaţi de la Banca Germaniei. Citiţi un excelent dosar despre afacere în The Guardian.
Pentru ca afacerea să fie făcută fără probleme din partea română, un intermediar pe nume Barry George a primit şapte milioane de lire sterline, pe care să îi împartă drept şpăgi. Barry era căsătorit cu o româncă, Georgiana, “cu legături în rândul membrilor fostului regim comunist” – conform Guardian. Din cele şapte milioane de lir