Cum poate fi CFR Călători o gaură neagră gata să-şi dea duhul, în condiţiile în care cursele particulare se înmulţesc, demonstrând că piaţa există.
Uşor-uşor, fără ca nimeni să observe, operatorii privaţi au ajuns să reprezinte o cincime din totalul curselor de călători pe calea ferată din România. La fiecare 5 pasageri, unul urcă într-un tren privat. De şase ani a început expansiunea firmelor private şi, deocamdată, nici una nu dă semne că vrea să iasă din piaţă, ba chiar toate îşi fac calcule de extindere a afacerilor. Ciudăţenia constă în faptul că, în aceeaşi perioadă de timp şi pe aceeaşi piaţă, societatea de stat CFR Călători a avut pierderi uriaşe.
Curse rentabilizate la privat
Operatorii privaţi au acaparat traseele terminale, aşa-zisa insfrastructură neinteroperabilă, dar încetul cu încetul au intrat şi pe câteva sectoare de pe rutele principale. Când s-a început închirierea căii ferate, guvernanţii aveau ca scop eliminarea secţiilor nerentabile. Pe care, după câţiva ani, privaţii au reuşit să le rentabilizeze şi să le dezvolte. De ce oare?
„Au în continuare subvenţie pe fiecare călător şi pot asigura un ritm cadenţat de curse pentru că nu se interesectează cu alte trasee. Practic, merg ca nişte autobuze, fără un orar prestabilit, iar călătorii sunt atraşi de această facilitate. În plus, folosesc automotoare cu consum mic, foarte ieftine, luate de la casat din Germania”, explică secretarul de stat Gheor ghe Popa, şeful absolut al Căilor Ferate din România. Deci există nişte explicaţii logice, dar pe care, anterior, CFR, nu le-a aplicat.
1.700 km de linii au fost închiriate până la această oră, iar 70% reprezintă felia firmei Regiotrans, cel mai mare operator feroviar privat. Alţi doi jucători sunt Servtrans Invest şi Viaterra Spedition. „Nu e o afacere înfloritoare, dar nici nu moare”, spune lac