Nu am reusit inca sa ma obisnuiesc cu senzationalismul din presa romaneasca. Din pacate, senzationalismul se pare ca este o boala contagioasa, iar presa economica nu a scapat.
Citim in ziarele economice expresii de genul “piata televizoarelor s-a prabusit cu 15%” sau “pretul petrolului a explodat cu 20%” sau, recent, “economia SUA a explodat cu 5,7% in trimestrul 4″ – desi, in acest caz, este un procent anualizat. Alte titluri: “UE impune conditii dure Greciei”, “indienii vor sa dubleze”, “englezii dau 12 milioane”, “Razboiul cartelelor: Orange, Vodafone si Cosmote se bat in superoferte”.
Sa le luam pe rand:
Cand aud ca ceva “s-a prabusit” ma gandesc, automat, la un dezastru precum un avion care s-a prabusit (si nu a mai ramas nimic din el sau din pasageri) sau ca s-au prabusit casele in Haiti, cu zeci de mii de morti, ma gandesc la o tragedie de proportii. Daca vorbim de piata televizoarelor si vedem ca a scazut cu 15% in 2009, hai sa ne uitam si cu cat a crescut in 2008 si in 2007 si, mai ales, ce se va intampla in 2010. S-a prabusit piata televizoarelor si nu isi mai revine? Nu.
“Pretul petrolul a explodat cu 20%” – da, stiu, e petrol si poate sa explodeze. Insa pretul la petrol a fost si ramane volatil, mai ales in situatia actuala incerta a economiei mondiale. Nu ar trebui sa constituie o surpriza, mai ales pentru cei care urmaresc pretul zi de zi. La fel si cu economia SUA, o crestere de 5,7% nu este nici macar extraordinara. Da, este o veste foarte buna si este un indicator extrem de important, dar nu vad unde este explozia.
Apoi: “UE impune conditii dure Greciei”. In primul rand, se stie care este situatia Greciei. Doi la mana, UE nu se afla intotdeauna in situatia de a putea impune, la o adica, Grecia poate parasi zona euro sau poate parasi chiar UE. In al treilea rand, dupa zeci de ani in care pensiile raportate la salarii sunt