Investiţiile străine directe (ISD) în România, în 2009, au însumat patru miliarde de euro, acestea reducându-se la jumătate faţă de anul 2008, potrivit reprezentanţilor Consiliului Investitorilor Străini (CIS). Criza economică a fost principalul motiv de încetinire a ritmului ISD, dar instabilitatea politică şi creşterea riscului de ţară au contribuit substanţial la reducerea apetitului pentru investiţii.
Reprezentanţii CIS s-au declarat, luni, optimişti cu privire la evoluţia investiţiilor în 2010, dar acestea depind de variabile precum stabilitatea cursului de schimb, a sistemului fiscal şi a scenei politice. „Sperăm ca în acest an investiţiile să fie mai mari decât în 2009, dar nu garantăm asta, mai ales că nu am scăpat încă de criză. Primul lucru care trebuie să se întâmple este stabilitatea fiscală şi cea a monedei naţionale, care vedem că merge bine de la începutul anului", a spus preşedintele CIS, Shachar Schaine.
Călătorii mai lungi pe drumurile româneşti
Înfrastructura de transport în România ţine o bună parte din investitorii străini la distanţă. Starea proastă a drumurilor face ca parcurgerea unei distanţe de la graniţa statului la sediul unei companii să dureze de două pri mai mult decât în statele UE.
„În România, de exemplu, dacă un camion merge cu o viteză medie de 35 de kilometri pe oră, în UE viteza medie este de 70 de kilometri pe oră", a declarat Markus Wirth, membru al CIS.
Acesta a precizat că statul nu poate să se plângă mereu că nu are bani, atât timp cât există posibilitatea accesării fondurilor europene. „Trebuie sporită această capacitate de absorbţie, prin proiecte rapide şi eficiente. În plus, această politică de a te concentra pe mai multe proiecte de infrastructură nu este productivă. Se încep multe proiecte şi se termină extrem de puţine, fiindcă nu mai există bani", a adăugat Wirth.
CIS a avansat auto