Bugetul alocat anul acesta pentru constructia de autostrazi, de 380 mil. euro, permite angajarea a 10.000 - 15.000 de oameni, numarul acesta putand urca la 30.000 - 50.000 in cazul in care bugetul de investitii ar totaliza un miliard de euro, potrivit Consiliului Investitorilor Straini (CIS).
Numarul muncitorilor care vor lucra pentru autostrazi reprezinta insa doar 4% din totalul angajatilor din industrie, care se ridica la 350.000 de persoane.
"Chiar daca bugetul pe anul acesta pentru infrastructura este mai mic, avand in vedere rezultatele nesatisfacatoare ale anului 2009, este esential ca Guvernul sa atinga un nivel inalt de atragere de fonduri UE", a declarat Markus Wirth, membru al boardului Consiliului Investitorilor Straini si director general al producatorului de ciment Holcim (Romania), cu afaceri de 372 mil. euro in 2008. El afirma ca daca investitiile in autostrazi vor ajunge la 1 mld. euro in urmatorii ani, vor fi create aproape 50.000 de joburi.
Consiliul Investitorilor Straini a avansat autoritatilor mai multe propuneri privind imbunatatirea legislatiei in domeniul achizitiilor publice de infrastructura rutiera, segment unde atragerea de fonduri europene si eficientizarea proiectelor ar putea compensa nivelul redus al fondurilor de la buget. Propunerile au vizat in principal licitatiile publice, stabilirea preturilor si procedurile de contestare.
In cazul licitatiilor publice, Consiliul sustine drept criteriu general de atribuire cel mai mic cost evaluat pentru lucrari, bunuri si servicii generale, precum si cea mai bine cotata propunere pentru servicii de consultanta.
"Este foarte greu sa atragi investitii daca nu ai infrastructura. In Romania viteza medie de deplasare a unui camion este de 37 - 38 km/ora, in timp ce in Ungaria de exemplu este de 60 km/ora. Practic, traversarea unei distante de 1.000 km dureaza dublu in R