Consiliul Investitorilor Straini in Romania (FIC), care grupeaza peste 110 companii cu capital strain prezente pe piata locala, apreciaza ca daca Ministerul Transporturilor ar fi avut la dispozitie un miliard de euro pentru constructia de autostrazi in 2010, ar fi putut crea 30.000-50.000 de locuri de munca.
„Ministerul Transporturilor are un buget de doar 380 de milioane de euro pentru autostrazi in 2010, cu ajutorul caruia poate crea 10.000-15.000 de locuri de munca. Daca ar fi avut un miliard de euro, de exemplu, s-ar fi putut face intre 30.000 si 50.000 de locuri de munca”, spune Markus Wirth, presedintele grupului de lucru pe probleme de infrastructura din cadrul FIC.
Wirth detine si functia de director general la Holcim Romania, subsidiara locala a grupului elvetian Holcim, unul din cei mai importanti producatori de ciment la nivelul Europei.
Bugetul Ministerului Transporturilor pentru 2010 se ridica la circa 2,5 miliarde de euro, 380 de milioane de euro fiind destinati constructiei de autostrazi. La inceputul anului, tinta ministrului Transporturilor era finalizarea a 101 kilometri de autostrada si executarea de lucrari pe 508 kilometri de autostrada.
Varianta este nerealizabila in conditiile actuale de buget, in conditiile in care Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) estima la sfarsitul anului trecut ca ar avea nevoie de 4,8 miliarde de lei (1,1 mld. euro) doar pentru finalizarea celor 101 kilometri de autostrada.
„Intotdeauna vor fi bani putini pentru infrastructura transporturilor, in special pentru constructia de drumuri si autostrazi. Important este sa se construiasca ponderat, astfel incat, daca se incepe un proiect, el sa fie si finalizat. Degeaba incepi sa lucrezi la 10 proiecte, daca nu termini niciunul”, subliniaza Wirth.
Printre cele mai importante tronsoane de autostrada pe car