Afacerile comercianţilor au ieşit pe minus cu peste 10% în 2009, iar compensarea scăderilor va veni din scumpiri. Cifrele de afaceri ale companiilor de comerţ au scăzut, per ansamblu, cu 10,3%. Pentru prima parte a lui 2010, retailerii preconizează scumpiri şi concedieri masive.
Datele raportate ieri de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că în 2009 toate ramurile principale ale sectorului de comerţ au cunoscut scăderi abrupte ale cifrelor de afaceri faţă de 2008, în directă legătură cu reducerea treptată a puterii de cumpărare a populaţiei.
Dacă retailerii de alimente au avut afaceri în scădere cu numai 4,5%, comercianţii de produse nealimentare au cunoscut un recul de 9,6%, iar vânzările de carburanţi auto au scăzut cel mai mult, respectiv cu 19,7%. Confruntându-se cu asemenea scăderi, nemaiîntâlnite în ultimii 10-15 ani, comercianţii se văd obligaţi să crească preţurile acelor produse care încă se mai vând, iar la nivelul fiecărei firme se întrevăd concedieri de personal. Cel puţin, aşa reiese din sondajele lunare efectuate de INS în rândurile comercianţilor, referitoare la tendinţele de piaţă pe perioada imediat următoare.
Ultimul sondaj arată că, pentru prima parte a acestui an, comercianţii întrevăd, pe lângă concedieri şi scumpiri, şi o continuare a reducerii cifrelor de afaceri. Şi în 2009, Luna Cadourilor (decembrie) a fost benefică pentru comercianţi, dar nu în aceeaşi măsură ca în anii anteriori. În decembrie 2009, faţă de noiembrie, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 9,6% ca serie brută, dar a scăzut cu 5,6% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate.
Decembrie, balon de oxigen prea mic
Ca serie brută, cifrele de afaceri din vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun a crescut cu 23,4%, iar cel de produse nealimentare cu 4,6%, în timp ce vânzăril