Turcii se straduiesc sa castige teren pe piata dupa ce au lansat operatiuni de retail abia in 2007, cu mare intarziere fata de restul jucatorilor.
Turcii de la Garanti Bank si-au planificat pentru anul acesta o majorare a activelor cu 50%, pana la 1,2 miliarde de euro, dupa ce anul trecut reusisera o dublare, de la 450 de milioane de euro, la sfarsitul lui 2008.
"Tot timpul exista cerere, chiar daca uneori este mai slaba. Ar trebui sa incurajam clientii sa ia credite, sa consume, pentru ca astfel ajutam economia", spune Murat Atay, directorul general al bancii, aflat in functie de la inceputul anului trecut.
Garanti a reusit sa creasca anul trecut, in timp ce majoritatea jucatorilor si-au redus businessul sau cel mult l-au conservat, in conditiile in care a derulat mai multe campanii de promovare a produselor de creditare.
"Este foarte important sa vii cu solutii personalizate pentru client. Am pregatit pachete speciale pentru clientii individuali, pentru firmele mici, de aceea produsele au fost atractive", spune Atay. De exemplu, turcii au promovat anul trecut un credit prin care finantau firmele mici in contul TVA pe care o aveau de incasat de la stat, in conditiile in care rambursarile se faceau cu intarziere. Pentru clientii individuali banca a vandut credite cu asigurari de somaj sau invaliditate temporara si a venit cu dobanzi preferentiale pentru angajatii din domeniul public.
"Daca ne uitam la alte banci, portofoliile de credite s-au deteriorat. La noi, cel mai mare risc de credit este legat de somaj, dar avem asigurare pentru asta."
Atay spune ca strategia agresiva pe creditare va fi prelungita si in 2010, banca urmand sa deruleze mai multe campanii. De asemenea, de la inceputul anului turcii au anuntat reduceri de dobanzi la creditele de retail, atat in lei, cat si in euro. Seful Garanti spune ca dezvoltarea afacer