CONTROVERSĂ. Criticul Nicolae Manolescu consideră propunerea de canonizare a poetului o „tâmpenie”, în timp ce Patriarhia Română spune că orice solicitare ar trebui studiată.
Propunerea Ligii Scriitorilor din România ca Mihai Eminescu să aibă ziua sa în calendarul creştin ortodox, iar românii să se închine icoanei sale a stârnit polemici la fel de aprinse ca în 1992, când domnitorul Ştefan cel Mare a fost canonizat.
Poetul a mai fost „recomandat” pentru lumea sfinţilor, în ultimii ani, au declarat ieri reprezentanţii Patriarhiei Române, însă „motivaţia principală trebuie să fie întărirea evlaviei credincioşilor şi nu doar reputaţia culturală şi patriotică a unei persoane”.
Au greşit adresa
Propunerea va fi totuşi trecută pe agenda de lucru a Bisericii Ortodoxe Române (BOR): „Orice solicitare trimisă ar trebui studiată. Nu există pe această listă de propuneri unele cu totul nepotrivite. De regulă, sunt oameni ai Bisericii, personalităţi, creştini evlavioşi. Alte persoane l-au mai propus pe Eminescu, nu e prima dată. Şi e posibil ca la nivel local să se fi studiat cazul şi să nu fi ajuns la noi”, a precizat Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.
Liga Scriitorilor, cu sediul în Cluj, a greşit deocamdată adresa, deoarece solicitarea trebuia trimisă întâi la nivel local. „Urmând procedura stabilită de Sfântul Sinod privind canonizările de sfinţi din Biserica Ortodoxă Română, propunerile de canonizare se adresează mai întâi Eparhiei din jurisdicţia căreia face parte solicitantul, care, apoi, o înaintează Sinodului mitropolitan”, se arată într-un comunicat oficial al Patriarhiei. Odată primită, ea va fi analizată, apoi înaintată, dacă este cazul, Comisiei de Ca nonizare a Sinodului. Din anii ’50 până în 2009, BOR a trecut în rândul sfinţilor 100 de persoane.
„Eminescu e un înger