Imbuteliatorul de apa minerala Apemin Tusnad si-a diminuat vanzarile cu circa 10% in 2009 fata de 2008, intr-un an in care si-a creditat distribuitorii si clientii cu aproximativ un milion de euro din cauza lipsei de lichiditati din comert.
Gyarfas Kurko, actionarul majoritar al companiei cu afaceri estimate la circa 11 mil. euro anul trecut, spune ca se asteapta sa vada o piata dificila si in 2010, insa pariaza pe mentinerea sau cresterea vanzarilor in acesta an.
"Rezervele consumatorilor se vor sfarsi, vor mai fi comercianti care isi vor inchide magazinele, vor mai fi falimente de distribuitori, deci riscurile noastre inca raman destul de ridicate. Dar suntem optimisti si credem ca vom gasi solutii sa ne mentinem, chiar sa ne crestem vanzarile si profitabilitatea", afirma Kurko.
Dezastru in distributie
Piata apelor imbuteliate s-a mentinut anul trecut la acelasi nivel ca si in 2008, ca volum, insa vanzarile de ape minerale s-au contractat din cauza migrarii consumului catre produsele mai ieftine, precum apa de izvor sau de masa, potrivit jucatorilor din piata. Contractia pietei apelor minerale este estimata la 5-6% la nivelul anului trecut, comparativ cu 2008.
"Productia noastra realizata si vanduta in 2009 a fost in scadere anul trecut cu un ritm putin peste 10%, comparativ cu 2008", precizeaza Kurko. El afirma ca o mare parte din declin a venit anul trecut pe fondul pierderii unor parteneri pe distributie intrati in insolventa.
"Multi distribuitori de bauturi si produse alimentare din tara si-au inchis portile din cauza ca bancile au redus sau chiar au retras creditele pentru capitalul de lucru, dar si fiindca au iesit de pe piata multe magazine mici. In aceste conditii, distribuitorii nostri ne-au solicitat termene de plata mai lungi. Unii au reusit ulterior sa revina la termenele vechi, altii inca nu. Astfel, comparativ cu si