Sub inaltul patronaj al Presedintelui Romaniei, cu sprijinul Patriarhiei Romane, al Bibliotecii Academiei Romane, al Muzeului National de Arta al Romaniei si al Muzeului National de Istorie a Romaniei, Institutul Cultural Roman a scos pe piata o bijuterie: "Manuscrise bizantine in colectii bucurestene", in limbile romana si engleza. Coordonatoarea proiectului - Ileana Stanculescu; texte - Fabrizio Lollini, Paolo Odorico, Ovidiu Olar, Ileana Stanculescu, Catalina Velculescu; fotografii - Gelu Serseniuc, Marius Amariei; conceptie grafica - Ileana Stanculescu, Ionut Ardeleanu-Paici; versiunea engleza - Samuel Onn; cuvant inainte - Bogdan Tataru-Cazaban. O echipa care merita toate felicitarile pentru acest album in care gasim si lucruri pe care le cunoastem, dar si informatii noi si tulburatoare.
Bizantul ne-a fascinat pe noi, romanii (dar nu numai), mai ales din perspectiva admirabilei formule a lui Nicolae Iorga "Bizant dupa Bizant". Pentru cei mai multi, mostenirea bizantina inseamna icoane, fresce, arhitectura, toate stralucitoare si impunand prin frumusete. Descoperim acum manuscrisele, intr-o carte-album care este rezultatul unei cercetari indelungate, la care au colaborat, cu studii pertinente, profesorii Paolo Olorico, de la Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales din Paris si Fabrizio Lollini, de la Universitatea din Bologna. Este vorba despre manuscrise greu accesibile chiar si pentru cercetatori, cu atat mai mult pentru cititorii obisnuiti.
Volumul este alcatuit din doua parti. Prima cuprinde studiile semnate de specialistii in domeniu. Partea a doua alcatuieste un album cu file de mansucris din colectii bucurestene. Selectia manuscriselor s-a oprit la sfarsitul secolului al XV-lea, autorii fiind de parere ca, dupa caderea Constantinopolului, nu se mai poate vorbi de o cultura bizantina in adevaratul sens al cuvantului. De asemenea, manscri