Lia Perjovschi, unul dintre cei mai importanţi artişti şi manageri culturali din România, explică de ce femeile nu-şi fac auzite vocile în artă. Sursa: Mediafax
Lia Perjovschi (49 de ani), unul dintre cei mai importanţi artişti, curatori şi teoreticieni ai artei din România, are de furcă, de mai mult de 20 de ani, cu termenul „artist”.
Deşi conceptul s-a lărgit în spaţiul occidental, în cel din Est se rezumă, încă, la produs obiecte. „A fi artist se limite ază la ideea de performance, ori poţi să fii artist prezentând lucrări, vânzând lucrări, vorbind şi scriind despre”, spune fondatoarea Arhivei de Artă Contemporană şi a Centrului pentru Analiza Artei, într-un interviu acordat EVZ.
Este una dintre puţinele femei active în arta românească şi a expus, până acum, la Londra, New York sau Viena, de multe ori alături de soţul ei, artistul Dan Perjovschi. „Femeile preferă bărbaţi, şi bărbaţii tot bărbaţi”, ar fi una dintre explicaţiile sale la întrebarea de ce femeile sunt rarităţi în artă.
Până pe 14 februarie, la Muzeul Mumok din Viena, artista expune în cadrul „Gender Check. Feminitatea şi masculinitatea în arta din Europa de Est”. Lucrările sunt legate de câteva experienţe personale, traumatizante, din anii de dinainte de ’89.
„Suntem învăţaţi să ne dăm în cap unii altora”
EVZ: Ce fel de artişti pregătim azi în România?
Lia Perjovschi: Academiei de Artă, care pregăteşte artişti, de fapt nu-i pasă, în mare, ce pregăteşte. Le pasă de salariile lor şi cam atât. Fiind foarte mulţi studenţi, pregătirea e aproximativă, iar semnalul e foarte clar: business şi atât.
Probabil, cine se descurcă pe cont propriu rămâne, cine nu, nu.
Oricum, asta e valabil în orice condiţii şi oriunde, dar puţină gândire, puţină strategie n-ar strica.
Uniunea Artiştilor e percepută