CIFRE. Intrat în branşa designerilor cu ştaif, Alexandru Ciucu „muşcă” din piaţa bărbaţilor stilaţi şi bogaţi. Face trei milioane de euro pe an.
Trupe de asistenţi, purtători de cuvânt şi ateliere unde muncesc pe brânci croitori profesionişti adună, an de an, numai din vânzarea creaţiilor, câteva sute de mii de euro pentru un brand de modă. Se adaugă contractele de publicitate, cele din asocieri de imagine, prezentările şi comenzile din afara podiumului.
Magazinele de desfacere merg, însă, prost. Unii creatori au renunţat la ele, optând pentru comerţul la atelier. Moda este însă susţinută de clienţii fideli şi, pentru cei care investesc mult, de prezentările din străinătate.
Cine împarte valoarea
Marii creatori români ajung, uneori, să împartă acelaşi segment de piaţă. Este şi cazul clasicului Cătălin Botezatu şi al tânărului Alexandru Ciucu, ambii împărţind zona de vârf a vânzărilor în materie de modă pentru bărbaţi.
Recent, Botezatu şi-a achiziţionat o fabrică de cămăşi din Târgu-Mureş. Se ocupă singur de design. Mai rar îl găseşti cu un centimetru în colţul gurii şi murdar pe degete de cretă de croitorie, dar când trebuie, nu ocoleşte masa de lucru.
De cealaltă parte, Ciucu abia începe creaţia. Până acum, s-a ocupat de afacerea familiei, „Tata şi Fiul”. De anul trecut, însă, şi-a deschis o casă de modă. Despre el, Botezatu spune că face lucruri de calitate, dar nu-l poate numi „designer”.
Implicat mai mult în vânzare
Şi criticul Alin Gălăţescu spune că mai are de muncit pentru a ajunge un „clasic”: „Alexandru e şi el un băiat care face nişte jucării. Brandurile adevărate sunt afaceri pornite la începutul anilor ă90, care au fost susţinute de familie, de prieteni şi, de multe ori, de investitorii în modă, care vin cu bani, dar şi cu «know-how-ul»”.