"Războiul Stelelor" refăcut în 3D, dinozaurii din "Jurassic Park" proiectaţi în variantă 3D. James Cameron le-a "dat de lucru" lui George Lucas şi lui Spielberg, succesul financiar al "Avatarului" necontenind la aproape două luni de la premiera globală. Posibilităţile dezvăluite de combinaţia computer-proiecţie tridimensională, pentru cinematografie, au produs o efervescenţă cum nu mai cunoscuse de ceva vreme această industrie.
Sau poate că succesul producţiei lui Cameron a fost declicul de care aveau nevoie regizori şi producători mai puţin îndrăzneţi. Paradoxal, popularitatea de care se bucură acum proiecţiile 3D complexe (graţie şi inovaţiilor ajunse la nivel de masă) se poate răsfrânge şi către alte domenii, acolo unde proiecte asemănătoare se mişcau cu lentoare. Atât din lipsa fondurilor, cât şi printr-o expunere restrânsă mai degrabă la un public specializat.
Printre cele mai interesante proiecte dezvoltate prin intermediul graficii computerizate, cu expunere 3D, sunt cele din domeniul istoriei. Prin colaborarea dintre informaticieni, arheologi, profesori de artă, vechi civilizaţii renasc sub forma lumilor virtuale. Puternice centre universitare din Europa, America de Nord, Asia se află implicate în tot felul de recompuneri tridimensionale ale filelor istoriei, nelipsind şi cooperarea internaţională, în funcţie de complexitatea temei.
TOMIS 3D
Iată că şi România apare pe această hartă ştiinţifică prin ambiţiosul proiect TOMIS 3D, aflat încă în dezvoltare şi proiectat să fie deschis publicului spre sfârşitul verii, la Muzeul Naţional de Istorie şi Arheologie Constanţa: "Proiectul TOMIS va reconstitui o realitate ipotetică din perioada romană a Cetăţii Tomis, între anii 46 şi 610 d.Hr., pornind de la renumitul Edificiu Roman cu Mozaic, în baza informaţiilor şi cunosţintelor de istorie şi arheologie, geologie, biologie deţinu