După trei luni de calvar, 14 marinari sechestraţi în portul egiptean Alexandria au reuşit să fugă cu spărgătorul de gheaţă aparţinând Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos. De la dramatica întâmplare au trecut zece ani şi totuşi marinarii povestesc peripeţiile trăite sub teroarea autorităţilor portuare egiptene, care au deschis focul asupra navei, de parcă s-ar fi întâmplat ieri.
GALERIE FOTO: Marinarii de pe Perseus care au trăit clipe de coşmar în portul din Alexandria
Niciun gălăţean nu poate spune că n-a văzut-o măcar o dată, totuşi puţini sunt cei care au auzit despre aventura acestei nave extrordinare. Perseus este un remorcher multifuncţional, construit în perioada 1984-1989, la Brăila, şi intrat în patrimoniul Navrom Galaţi în 1990.
La început, s-a numit Albatros, dar, din raţiuni de protejare a ei, nava a fost rebotezată. Spărgătorul de gheaţă, funcţie pe care a îndeplinit-o ultima dată, a navigat pe mările şi oceanele lumii, dar acum se află acostată la mal, parcă fără a i se mai găsi utilitatea, înghiţind pentru întreţinere 2000 de euro pe zi, conform lui Dorian Dumitru, şef serviciu investiţii AFDJ Galaţi. Încă este pregătită să salveze orice navă aflată în pericol şi să deblocheze Dunărea în cazul în care apele fluviului ar îngheţa.
Începutul dezastrului
Declinul celei mai complexe nave din flota Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ), construită cu o clasă de navigaţie nelimitată, a început în anul 2.000.
„În 1998 a fost închiriată unui armator străin, care, după ce şi-a onorat contractul, a abandonat-o în portul Abudabi. S-a reuşit încheierea unui nou contract cu o firmă din Emiratele Arabe şi în iunie 2000, remorcherul a ajuns la Alexandria, unde a fost reţinută abuziv de autorităţile portuare egipetene", povesteşte Dorian Dumitru, şeful serviciului Investiţii din cadrul AFDJ Galaţi.
@