Retailul alimentar s-a contractat anul trecut cu 5% in volum fata de 2008, pe o piata pe care vanzarile in retelele mari de magazine si-au continuat cresterea, inregistrand un avans de 8%, arata un studiu realizat de compania de cercetare MEMRB in 2009.
Bauturile au inregistrat cel mai mare declin, de 15% in volum. Berea si bauturile racoritoare carbonatate - cele mai mari segmente din piata de profil - au avut scaderi de 20%, respectiv de 16% in intervalul mentionat.
La randul lor, detergentii - unul dintre cele mai mari segmente din sectorul bunurilor de larg consum nealimentare, si-au diminuat vanzarile cu 18% anul trecut fata de 2008, iar cea mai mare piata din FMCG, tigarile, s-a contractat cu 12%, tot in volum. "Criza a adus scaderi generalizate in sectorul bunurilor de larg consum care per ansamblu s-a contractat cu 10% in volum in 2009. Declinul a devenit din ce in ce mai vizibil din al doilea trimestru al anului", spune Marius Caluian, directorul companiei de cercetare de piata MEMRB.
4.000 de magazine au iesit din ring
Datele MEMRB mai arata ca in 2009 numarul total de magazine operationale pe piata bunurilor de larg consum s-a redus de la 91.000 de unitati la aproape 87.000 de unitati. Practic, 4.000 de magazine au disparut din comertul traditional, in timp ce in tabara retailerilor internationali investitiile in expansiune au continuat in ciuda inrautatirii mediului economic.
Lanturile mari de magazine operate de grupurile internationale de retail au bifat pe lista peste 100 de locatii noi in 2009, potrivit datelor centralizate de ZF. De partea cealalta, majoritatea retelelor romanesti s-au reorganizat anul trecut si nu au mai mizat pe expansiune din cauza cresterii costului creditarii, ceea ce a dus la aproximativ 20 de inchideri de supermarketuri si hipermarketuri operate de companii autohtone.
Insolventele au d