Google, compania stapana a celui mai popular motor de cautare din lume, detine cheia celui mai de succes business din istorie, scrie revista The New New Economy. Acesta poarta numele de AdWords, un mecanism prin care Google vinde publicitate online in baza unui sistem de licitatii, afacere care a adus companiei venituri de 21 de miliarde de dolari in 2008.
Astfel, la fiecare cautare de pe Google, are loc o licitatie a companiilor care vor sa afiseze reclame, ordinea acestora fiind stabilita in functie de cine ofera mai mult si de legatura cu cuvintele cautate de utilizatori. Reclamele apar la sectiunea "linkuri sponsorizate" pe fiecare pagina cu rezultatele cautarii.
Expertul Google in acest mecanism bazat pe calcule matematice complexe este Hal Varian, 62 de ani, economist sef al Google, si profesor la Universitatea Berkeley. Google foloseste principiile economice pentru a dezvolta motorul de cautare preferat de 60% din utilizatorii de internet. Pentru asta este nevoie de o armata de matematicieni si economisti, care sa dezvolte algoritmuri complexe de calcul, toti acestia fiind condusi de Varian.
"Googlenomics", cum a fost denumita economia in interiorul Google, se dezvolta pe doua planuri: micro si macro. Nivelul macro se refera la incercarea Google de a populariza motorul de cautare. "De ce Google ofera browser-ul sau, aplicatiile si sistemul de operare Android pentru telefoanele mobile? Orice care duce la cresterea folosirii internetului imbogateste Google", este de parere Varian.
Nivelul micro este mai complicat. Vanzarea de publicitate ofera si o multitudine de informatii cu privire la preferintele consumatorilor, date pe care Google le foloseste pentru a stabili care va fi pe viitor comportamentul consumatorilor sau pentru a-si imbunatati produsele.
Cum a inceput
In mod ironic, vanzarea de publicitate nu a fost a