In orice firma privata, oportunitatea unei cheltuieli se judeca in termeni de eficienta. Vrei sa achizitionezi un utilaj nou? In regula, daca aceasta duce la o economie de atatea ore de munca, platite cu x pe ora, iar suma acestora depaseste costul masinariei. Aceeasi socoteala se face si daca vrei sa cumperi o masina pentru un director sau un aparat de aer conditionat menit sa creasca eficacitatea angajatilor, ori macar sa creasca atasamentul acestora fata de firma (lucru care se poate si el cuantifica de catre orice profesionist in resurse umane). Chiar bonusul scandalos al unui manager, sa zicem de 100.000 la sfarsit de an, este acceptabil daca acesta s-a priceput sa mareasca beneficiile firmei cu 1 milion.
La stat, lucrurile se judeca altfel. Ai facut cheltuieli in limita bugetului? Ai respectat procedurile de achizitie? Esti bun. Va amintiti de Ridzi, care, intrebata la ce fusesera bune costisitoarele serbari ale Zilei Tineretului, dadea din umeri spunand ca "actiunea a fost bugetata" si ca indicatorii privind numarul de participanti au fost indepliniti cu asupra de masura?
La fel au stat lucrurile in cazul campaniei de promovare a turismului romanesc. Comisia parlamentara s-a tot intrebat daca nu s-a cheltuit prea mult pentru cutare clip, daca licitatia pentru achizitionarea a nu stiu ce a respectat prevederile legale etc. Evident, doamna Udrea stiuse sa se acopere de hartii, sa interpreteze convenabil legile, astfel incat Parchetul a decis cu seninatate neinceperea urmaririi penale.
Aflam insa ca in 2009 numarul turistilor straini care au ales sa-si petreaca vacantele in Romania a scazut cu 13,8% fata de anul precedent. Nici turistii romani nu au fost convinsi de virtutile turismului autohton, de vreme ce si indicele de utilizare neta a locurilor de cazare a fost, pe total structuri de cazare turistica, in scadere cu 6,6 procent