TRANSPORT PUBLIC. Potrivit expertizei tehnice, autoutilitarele de genul celei implicate în accident pornesc mai greu odată ce li s-a oprit motorul. Sursa: Arhiva EVZ
Ancheta în cazul microbuzului implicat în accidentul de la calea ferată din Scânteia, judeţul Iaşi, în urma căruia 14 persoane şi-au pierdut viaţa în august 2009, scoate la iveală noi deficienţe ale sistemului de transport de persoane din România.
Pe de-o parte, ancheta a stabilit vina şoferului, care nu a respectat semnalele luminoase la trecerea la nivel cu calea ferată, şi pe cea a patronului firmei de transport, Ionel Dumitriu (cercetat penal pentru mai multe infracţiuni - n.r), care a trimis pe traseu un microbuz cu inspecţia tehnică periodică expirată.
Dificultăţi la pornire
Pe de altă parte, specialiştii care au realizat expertiza tehnică a microbuzului au descoperit că autoutilitara are dificultăţi să pornească rapid, odată ce i s-a oprit motorul.
„Modelul Volkswagen LT 35 e greu de pornit. Dacă se opreşte motorul trebuie să laşi să treacă 1-2 secunde înainte să dai prima cheie, ca să aibă timp calculatorul să se reseteze, altfel nu porneşte. După urmele de cauciuc în lungime de 2 metri aflate paralel cu şina, e clar că maşina staţiona. Dacă şoferul ar fi ştiut cum să repornească maşina, ar fi avut timp să iasă cu autoutilitara de pe şine”, se arată în expertiza depusă la dosar.
Constatările expertizei tehnice sunt confirmate de profesorii Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi”, din Iaşi.
„Şi eu am o astfel de maşină. Au o hibă ce ţine de timpul de resetare al calculatorului, asupra căruia nu poţi interveni. Hiba nu intră la categoria probleme tehnice sau defecţiuni de construcţie. Dar cei care folosesc o astfel de maşină ar trebui să fie instruiţi, să ştie cum să o repornească. În situaţii- limită, la