Recesiunea economică nu oferă perspective optimiste pentru antreprenori. Sunt însă domenii insuficient acoperite în care se mai poate reuşi. În opinia Mădălinei Popescu, general manager la compania de consultanţă în management Pluri Consultants, consilierea în carieră este un domeniu aflat la început, cu cerere în continuă creştere. Totodată, şanse de reuşită sunt în domeniul serviciilor, mai ales cele care nu au încă acoperire în România, precum administrarea imobilelor, babysitting, întreţinere instalaţii etc.
„Afacerile din sfera serviciilor sunt cel mai facil de pornit în această perioadă“, declară Eusebiu Burcaş, director executiv la De Klausen, firmă specializată în training şi consultanţă. El spune că noile afaceri trebuie să fie creative, orientate către consumator şi să ofere valoare adăugată la aşteptările reale ale consumatorilor. „Peisagistica este un alt domeniu neacoperit în care pot exista oportunităţi, la fel şi proiectarea asistată de calculator“, mai spune Popescu.
Specializarea pe nişă
O altă direcţie este consultanţa fiscală. „Pentru reuşita unei afaceri în această perioadă este important să te specializezi pe un anumit tip de produs sau serviciu, pe o anumită categorie de clienţi, pe o anumită piaţă“, declară Anda Racşa, manager general la compania de consultanţă în management ABC Training Consulting. Ea recomandă serviciile medicale şi pe cele de educaţie. Racşa spune că antreprenorul trebuie să înţeleagă comportamentul de consum al clienţilor- ţintă, să identifice nevoile reale de consum pe termen imediat, mediu şi lung, şi să ofere bunuri şi servicii care să fie apreciate pe piaţă. „Reuşita unei afaceri depinde de dezvoltarea unei relaţii de încredere între client şi firmă. Clientul vrea să fie convins că i se oferă cel mai bun produs sau serviciu, raportat la nevoia de consum şi la bugetul alocat“, susţine Racşa.
Tehnol