Din cauza contextului economic dificil, în 2009, o serie de francize au dispărut din peisajul autohton, altele şi-au restrâns activitatea, însă au apărut şi câteva nume noi. Potrivit specialiştilor în domeniu, lipsa datelor exacte legate de numărul total de unităţi de franciză existente la finele lui 2009 este rezultatul faptului că nu toţi cei care deţin diferite concepte de afacere şi-au declarat rezultatele pe anul trecut. „Din analiza trendului pieţei, estimăm o
Din cauza contextului economic dificil, în 2009, o serie de francize au dispărut din peisajul autohton, altele şi-au restrâns activitatea, însă au apărut şi câteva nume noi.
Potrivit specialiştilor în domeniu, lipsa datelor exacte legate de numărul total de unităţi de franciză existente la finele lui 2009 este rezultatul faptului că nu toţi cei care deţin diferite concepte de afacere şi-au declarat rezultatele pe anul trecut. „Din analiza trendului pieţei, estimăm o diminuare a cifrei de afaceri de pe piaţa francizei din România cu aproximativ 20% faţă de 2008, când a fost de 1,5 miliarde euro“, spune Raluca Stanciu, franchise development manager la Advice Givers. „Cea mai puternică scădere s-a înregistrat în prima parte a lui 2009, însă trendul descendent s-a atenuat pe finalul anului, datorită atât măsurilor corective aplicate de francizori, cât şi faptului că pe piaţa locală au intrat branduri noi.“ Bogdan Alexandrescu, managing partener la AV Franchise Consulting, confirmă faptul că ritmul de creştere a francizelor a scăzut considerabil anul trecut faţă de 2008, atât în cazul conceptelor străine, cât şi al celor autohtone. „Un număr mare de francize deschise înainte de 2009 au fost închise din motive diferite, majoritatea fiind concepte din domenii afectate direct de criza financiară, dar şi ineficienţa şi lipsa de experienţă sau de implicare a francizaţilor pot fi menţionate drept ca