Aceştia au obţinut o chirie mai mică cu un procent între 5- 20% (locaţii de top) şi 50% (zone secundare)
Pretenţiile acestora nu se opresc numai la reducerea ratei lunare, ci ajung până la scăderea taxelor pentru mentenanţă, ajustarea bugetului pentru marketing (până la 100%)
Anul 2009 a fost unul al falimentelor, al intrărilor în insolvenţă pe piaţa de retail. Al doilea semestru al anului a schimbat radical cursul pieţei. Astfel dintr-o piaţă a proprietarilor, aceasta s-a transformat într-un loc unde chiriaşii dictează regulile. "De atunci chiriaşii au putut să negocieze reduceri de chirii pentru contractele existente de 5-20% pentru locaţiile de top şi chiar 50% pentru cele secundare. În oraşele saturate din punctul de vedere al spaţiilor comerciale, reducerile obţinute au fost mult mai ridicate (chiar şi 100%)" potrivit unui raport al CBRE Eurisko.
În completarea informaţiilor vine declaraţia Luizei Moraru, Head of Retail Department CBRE Eurisko care a spus: "Reducerile de chirie au fost aplicate chiriei de baza conform contractului, iar dacă aceste reduceri de chirie au fost în cuantum de 100%, nu înseamnă că acei chiriaşi nu au plătit nici un fel de chirie, ci au plătit o chirie procentuală din cifra de afaceri înregistrată de respectivul magazin în mod lunar. Contractele de închiriere prevăd în foarte multe cazuri două tipuri de chirii: chiria de bază şi chiria procentuală din vânzări (se plăteşte acea chirie care este cea mai ridicată în valoare, nu se plătesc amândouă). Există însă cazuri, izolate, unde chiriaşii nu au plătit niciun fel de chirie, nici cea de bază, nici cea procentuală, dar pentru perioade de timp extrem de scurte (1 - 3 luni maxim)."
"Dacă renegocierea termenilor contractuali a început în 2009 pentru un număr limitat de luni (6 până la 12luni ), acum chiriaşii cer prelungirea acestor reduceri pentru 2010