Primele 20 de companii de pe piata farmaceutica locala controleaza aproape 80% din vanzari, comparativ cu 70% cu un an in urma, in industrie existand o puternica tendinta de concentrare, potrivit datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania.
"Asistam la o consolidare a pietei. Daca pana in 2009, primele 20 de companii aveau in jur de 70%, incepand cu 2010, top 20 se apropie de 80%", a spus Petru Craciun, directorul general al companiei de cercetare a pietei Cegedim Romania.
Cumulat, primele 20 de companii au avut anul trecut vanzari de 6,3 mld. lei (1,5 mld. euro), in crestere cu 22,4% comparativ cu 2008.
Anul 2009 a marcat schimbarea liderului in industria de profil, dar a adus si alte modificari determinate de fuziunile si achizitiile internationale care au avut ecou si pe piata locala. Astfel preluarea Zentiva, care detine fostul producator Sicomed Bucuresti, a urcat grupul Sanofi-Aventis in fruntea clasamentului, cu o cota de piata de 10,1% si la distanta confortabila de urmatorul clasat, Hoffmann La Roche, care are o cota de 9%.
Produsele scumpe au urcat piata farmaceutica cu 13%
In total, tranzactiile internationale au facut patru schimbari in top zece, in vreme ce deal-ul de pe piata locala dintre Ozone si LaborMed a urcat cele doua companii in top 20. La nivelul intregului an piata farmaceutica locala a atins 8,1 mld. lei, in crestere cu 13,1% comparativ cu 2008, dar a scazut in volum cu 9,1%. In euro, vanzarile au scazut cu 1,7%, pana la 1,9 mld. euro.
Din punct de vedere teritorial, orasele mari cu peste 250.000 de locuitori au generat 55% din vanzari. Aceasta a fost si singura zona in care vanzarile au crescut, in timp ce in orasele medii, care genereaza 27%, vanzarile au scazut cu 1,1%, iar in cele mici si zona rurala scaderea a fost cea mai accentuata, "ceea ce demonstreaza problema de accesibi