Reducerea costurilor este principalul motiv pentru care subansamblele folosite de cei doi producători auto japonezi s-au defectat. Până mai ieri etalon al calităţii şi fiabilităţii, constructorii auto Toyota şi Honda se confruntă cu rechemări în service care le-au sărăcit bugetul cu peste două miliarde de dolari.
Reprezentanţii Toyota susţin că peste jumătate din sumă se va duce pe reparaţia celor 8,1 milioane de maşini care au pedala de acceleraţie defectă. Toyota a lansat o amplă operaţiune de rechemare în service la nivel mondial pentru 437.000 de modele hibride.
În actuala operaţiune sunt implicate, la nivel global, 397.000 de modele Prius. Dintre acestea, 139.000 de unităţi au fost comercializate pe piaţa auto din Statele Unite. Marius Carp, analist al pieţei auto, susţine că defecţiunile au fost întâlnite numai la modelele cu cutie de viteze automată.
„În Europa, peste 90% din maşini au cutie manuală, iar dacă se blochează pedala de acceleraţie, instantaneu apeşi ambreiajul. Aşa că sunt slabe şanse ca acceleraţia să rămână blocată şi să faci accident", spune Marius Carp.
Defecţiuni şi la Honda
Pe lângă Toyota, şi conaţionalii de la Honda se văd nevoiţi să iniţieze o campanie de rechemare în service pentru 438.000 de modele.
De data aceasta vinovat este sistemul de deschidere a airbagurilor. Declanşatorul umflă prea repede airbagurile, iar acestea se lovesc violent de geamuri şi cioburile pot răni pasagerii.
Rechemarea în service vine la câteva zile de la un incident cu un model Honda Jazz, care a luat foc de la un scurt circuit produs de firele electrice de la sistemul de deschidere a geamurilor. În maşina incendiată se afla şi un copil, care nu a mai putut fi salvat. Şi acest incident a declanşat o operaţiune de recall în unităţi service pentru 646.000 de maşini Honda. Airbagurile par să fie „călcâiul lui Ahile"