Un ingredient inventat de un cercetător japonez în urmă cu 102 ani şi folosit ca secret al gustului în restaurante de lux va putea fi găsit în curând şi în supermarketurile Waitrose din Marea Britanie, informează „The Daily Mail“. Se numeşte umami, iar în japoneză înseamnă „delicios“.
În Occident, unde doar cele patru gusturi primare sunt recunoscute, umami reprezintă „cel de-al cincilea gust“. Atunci când este însoţit de cel puţin o aromă de bază precum cea de dulce, sărat, amar sau acru, umami activează senzaţia de desfătare la nivelul creierului.
Laura Santtini, scriitoare de cărţi de bucate, este cea care a avut ideea de a populariza ingredientul prin crearea unui piure ce va fi vândut la tuburi pentru preţul de 2,99 lire sterline, adică aproximativ 3,5 euro.
Reţete speciale
Umami conţine un amino-acid ce se regăseşte în melasa din sfeclă, în muşchi, ţesuturi organice şi este folosit în medicină ca tonic al sistemului nervos central. În mod natural, substanţa se regăseşte în carne, brânzeturi şi ciuperci.
Umami poate fi adăugat în sosul pentru paste, în orez, supă, sendvişuri, salate sau sosuri de fripturi. Laura Santtini foloseşte ingredientul pentru a da gust unei reţete de pui. Pentru aceasta ea are nevoie de patru piepturi slabe de pui, opt felii de prosciutto crudo, patru crenguţe mici de rozmarin proaspăt şi încă una tăiată, ulei de măsline extravirgin, vin alb, umami, un praf de piper negru.
„Scoate puiul din frigider cu jumătate de oră înainte de a-l găti. Încălzeşte cuptorul la 200 de grade. Dă pieptul prin umami, rozmarinul tăiat şi piper. Înveleşte fiecare bucată de pui în două felii de prosciutto în care aşază şi o crenguţă de rozmarin. Aşază-le într-o tigaie şi prăjeşte-le în puţin ulei. Presară încă puţin piper şi sare şi apoi pune-le la cuptor pentru 25 de minute, stropindu-le din nou cu ulei, dar şi cu vin alb.
P