Primele doua filme romanesti din cele patru care ne reprezinta la a 60-a editie a Berlinalei au avut in 12 februarie primele proiectii: lungmetrajul “Portretul luptatorului la tinerete”, de Constantin Popescu - prezentat in sectiunea Forum si “Derby”, de Paul Negoescu – inclus in Berlinale Shorts si concurand pentru Ursul de Aur pentru scurtmetraj. Iesind de la filmul lui Constantin Popescu, un jurnalist strain si-a luat bilet la urmatoarea proiectie a filmului pe care l-a numit “genial”.
Inainte de inceperea festivalului, Constantin Popescu se arata destul de sceptic fata de cum va primit de catre un public strain un film care trateaza intr-o maniera dificila un capitol de istorie care nu e, poate, interesant decat pentru romani. La premiera mondiala a filmului, gazduita de cinematograful CinemaxX in dupa-amiaza zilei de 12 februarie, sala a fost complet plina. S-a mai iesit in timpul proiectiei (poate si din pricina unor probleme legate de proiectie), dar au fost si reactii foarte bune. Un jurnalist strain a spus ca filmul e “genial”, in vreme ce altul si-a luat imediat biletul pentru proiectia urmatoare.
“Portretul luptatorului la tinerete”, prima parte a tripticului “Aproape liniste”, se ocupa de activitatea gruparii anticomuniste din Muntii Fagaras, grupare condusa de Ion Gavrila Ogoranu. Scris tot de Constantin Popescu dupa o documentare care a inclus dosare ale Securitatii si volume de memorialistica, scenariul arata simultan miscarile celor doua tabere - rebelii in actiune sau in viata de zi cu zi din munti, si membrii Securitatii care in 1952 infiintase un serviciu special care sa se ocupe de “banditi”- Serviciul Bande.
In scene uneori fara legatura cronologica intre ele, filmul decupeaza fasii din existenta cotidiana a eroilor din munti. Filmate de Liviu Marghidan cu camera pe umar, secventele – prefatate de inserturi cu data si