Fabricantul olandez de mașini Spyker preia producătorul auto Saab, într-o încercare de a face o companie profitabilă din două aflate în pierdere. Este un plan de afaceri sau o aventură?
Alianța dintre Spyker și Saab seamănă cu un parteneriat între un sportiv exotic și un intelectual excentric. Singurul lucru pe care îl au în comun cei doi parteneri este faptul că de zece ani pierd bani.
Spyker produce mașini super-sportive, ultrafinisate și foarte scumpe (peste 200.000 de dolari bucata). Compania olandeză vinde în medie 40 de mașini anual și nu a fost profitabilă niciodată în cei 10 ani de existență. La rândul său, Saab construiește de 50 de ani mașini care au ieșit în evidență prin noutăți tehnologice și design nonconformist.
Compania suedeză, aflată de 20 de ani în portofoliul General Motors, a mers în pierdere în ultimul deceniu. Acum, Saab iese din umbra gigantului auto american, fiind cumpărat de Spyker. Împreună, pregătesc un plan de afaceri care ar trebui să-i scoată din impas. Primul pas a fost făcut încă din perioada discuțiilor de preluare: atât Saab cât și Spyker au renunțat la anturajul dăunător. Managementul General Motors a cerut ca mogulul rus Victor Antonov, cel mai mare acționar la Spyker(cu 30%) să iasă din schemă.
General Motors a blocat negocierile în decembrie 2009, după ce a primit de la FBI informații despre legăturile bancherului rus cu crima organizată. Negocierile au fost reluate abia după ce directorul executiv al Spyker, Victor Muller, a preluat pachetul de acțiuni al omului de afaceri rus.
Citiți mai multe despre cele 400 de milioane de dolari cerute de General Motors în schimbul Saab și despre șansele de reușită ale parteneriatului Spyker-Saab în numărul 24 al revistei Forbes România.