A vândut un rechin conservat în formol cu 10 milioane de dolari și declară cu nonșalanță că marii pictori ar fi făcut același tip de ,,artă” dacă ar fi trăit în secolul XXI. Ce ascunde prima expoziție de pictură de la Londra a lui Damien Hirst?
Excentricul artist britanic Damien Hirst n-ar fi putut alege un nume mai potrivit pentru prima sa expoziție de pictură, organizată în luna ianuarie la Wallace Collection, o casă veche, din inima Londrei. ,,No Love Lost” - expresie englezească ce sugerează, subtil, antipatia profundă dintre două persoane - nu este doar un titlu sugestiv, ci și laitmotivul relației dintre Hirst și criticii săi.
După ce ziarul britanic ,,The Independent” l-a numit ,,incapabil să deseneze”, iar ,,The Guardian” și-a dat cu părerea în legătură cu capetele de mort din creațiile sale, numindu-le ,,la fel de reușite precum prăjiturile în formă de craniu pe care le găsești în Mexic de Ziua Morților”, Hirst merge mai departe ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. În definitiv, ce altceva ar putea să facă un artist care a reușit să vândă cu aproape zece milioane de lire sterline un rechin-tigru conservat în formaldehidă, numindu-l ,,operă de artă”?
În camerele cu miros discret de scorțișoară ale Hertford House, casa ce găzduiește The Wallace Collection, se află expuse picturi ale marilor maeștri europeni, precum Tițian sau Rembrandt, însă tovărășia geniilor nu este deloc intimidantă pentru Hirst. ,,Am convingerea că, dacă Tițian ar fi trăit în zilele noastre, și el ar fi împăiat maimuțe în aldehidă formică”, declara acesta, cu seninătate, la lansarea expoziției sale.
În aceleași încăperi luminoase, cu tapet dungat cu irizații aurii, tablourile din ,,perioada albastră” a lui Hirst sunt surprinzător de...negre. Un cap de mort stilizat răsare din mijlocul unei pânze negre, zgâriate de câteva linii drepte și de câteva zeci de puncte așe