Diminuarea drastică a activităţii locale din domeniul construcţiilor a afectat şi piaţa de utilaje de profil. Vânzările pe acest segment au scăzut, anul trecut, cu 84% faţă de 2008. Stocul de acum doi ani încă nu s-a epuizat, iar speranţele de îmbunătăţire a vânzărilor sunt reduse.
În anul 2007, au fost vândute în România 2.761 de utilaje de construcţii. În 2008, volumul vânzărilor a crescut uşor, până la nivelul de 2.957 de unităţi. Anul trecut a fost unul al scăderii dramatice. Astfel, doar 477 de astfel de echipamente au fost comercializate, potrivit datelor Comitetului European al Echipamentelor de Construcţii (Committee For European Construction Equipment).
Preţuri neschimbate
Motivul principal al acestor diminuări drastice a fost recesiunea generalizată, cu toate urmările sale: lipsa aproape cu desăvârşire a creditărilor, stoparea proiectelor de infrastructură, absorbţia lentă a fondurilor europene sau încasările mici ale constructorilor. În ceea ce priveşte preţurile acestor utilaje, aici schimbările aproape că nu s-au produs.
„Preţurile au scăzut doar prin prisma existenţei unor stocuri vechi de utilaje, dar acest eveniment nu va deveni unul permanent, evident că după epuizarea stocurilor, noile utilaje vor avea preţurile la nivelul normal", explică Răzvan Marcu, director de marketing al companiei de profil Marcom.
Pe de altă parte, având în vedere cererea scăzută, unii importatori de utilaje de construcţii au adoptat varianta închirierii. „În prezent suntem în faza de dezvoltare a unui departament de închirieri, având în acest moment disponibil în parcul de renting peste zece produse", susţine Constantin Mincu, director general Case România.
Printre cei mai importanţi clienţi ai firmei importatoare se regăsesc companiile deţinătoare de cariere, precum cărbune, piatră, dar şi alţi clienţi care accesează fonduri europen