NBG Leasing, una dintre cele mai mari companii din piata de leasing financiar, a recuperat anul trecut 650 de masini de la clientii rau-platnici si a revandut jumatate din acestea.
Estimarile companiilor indica faptul ca intreaga piata de leasing a recuperat 10.000-15.000 de autovehicule de la clientii care nu si-au mai putut plati ratele, dar nu exista informatii oficiale. "In medie, de la recuperare si pana la vanzarea unui autovehicul se scurg cam doua-trei luni", afirma oficialii NBG Leasing (fosta Eurial Leasing), companie controlata de grupul elen National Bank of Greece, care detine si Banca Romaneasca.
NBG Leasing a finantat anul trecut bunuri in valoare de 67,2 mil. euro, in scadere cu 62% fata de 2008. Reprezentantii companiei spun ca scaderea a fost cauzata de inrautatirea mediului de afaceri, scumpirea finantarilor, cresterea pretului asigurarilor Casco (obligatorii in cazul masinilor achizitionate in leasing) si incertitudinea din piata imobiliara. Intreaga piata de leasing a incheiat anul trecut cu o scadere de peste 70% a finantarilor acordate.
"Pe de alta parte, au fost si cauze de natura interna, ca renuntarea completa la leasingul imobiliar, finalizandu-se doar cateva tranzactii aprobate la finele lui 2008, solicitarea de avansuri mai mari decat anul trecut si sporirea prudentialitatii si orientarea politicii de risc si a celei de vanzari catre finantarile mici si medii pentru dispersarea riscurilor."
Finantarile pentru autovehicule au avut anul trecut o pondere de 53% in portofoliul NBG Leasing, cele pentru echipamente - de 40%, iar cele imobiliare - de 3%, restul fiind pentru alte categorii de bunuri. "Segmentul auto a scazut pe fondul restrangerii drastice a finantarii de autovehicule medii si mari (cu masa totala autorizata de peste 3,5 tone) - destinate in principal transporturilor interne si internationale de marfuri