Mocăniţa din Hunedoara a ajuns la ultima staţie. Cetatea Ineului aşteaptă bani pentru refacere. Linia ferată Oraviţa-Anina nu este exploatată turistic.
Aproape 200 de hunedoreni au semnat o petiţie, adresată Ministerului Culturii, pentru ca cel mai vechi pod curb de cale ferată din România să fie declarat monument istoric. Cererea a fost ignorată şi podul a fost dezmembrat. Timp de mai bine de un secol, peste construcţia din oţel căptuşită cu liniile căii ferate înguste au trecut, fără întrerupere, vagoane încărcate cu tone de minereu, talc şi dolomită. În prezent, puţine lucruri mai amintesc de vechiul traseu al mocăniţei, care lega Hunedoara de Ţinutul Pădurenilor.
S-a furat tot
În ultimele şase luni au dispărut şinele, stâlpii de pe marginea căii ferate, traversele de lemn, vagoanele şi chiar podul ridicat la sfârşitul secolului XIX. Şi aceasta în ciuda împotrivirii a zeci de tineri din municipiul Hunedoara, care le-au cerut autorităţilor să susţină refacerea traseului mocăniţei şi transformarea lui într-un obiectiv turistic. „Nu ne-am pierdut speranţa că primăria sau consiliul judeţean vor acţiona pentru ca acest traseu istoric să atragă turişti”, a declarat Dan Bera, unul dintre hunedorenii care au participat la campaniile pentru salvarea mocăniţei. Austriacul Georg Hocevar, patronul celei mai mari firme din judeţ care se ocupă de recondiţionarea locomotivelor şi a vagoanelor de cale ferată îngustă, susţine că refacerea tronsonului este aproape imposibilă.
Traseu cu aburi parcurs diesel
„Din păcate, istoria mocăniţei hunedorene s-a terminat”, a spus omul de afaceri austriac, cel care a recondiţionat o parte din vagoanele de marfă ale mocăniţei.
În Banatul Montan, un alt simbol al istoriei industriale a zonei zace nevalorificat. Este vorba despre traseul feroviar Oraviţa-Anina. Calea ferată are un viaduct î