Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu 43,2% in ultimul trimestru din 2009 fata de aceeasi perioada a anului precedent, ajungand la 421,8 milioane de euro, potrivit unui studiu GfK. La nivelul anului 2009, piata bunurilor de folosinta indelungata a ajuns la 1,44 miliarde de euro, cu 42,6% mai putin decat in anul anterior.
GfK mai noteaza ca vanzarile din sezonul de iarna nu au atenuat imaginea de criza, astfel incat piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut de la 742,3 milioane de euro in ultimul trimestru din 2008 la 421,8 milioane de euro in cel de-al patrulea trimestru al anului trecut.
In comparație cu 2008, sectorul electrocasnicelor mici a scazut anul trecut cu 23,6%, ajungand la 71 milioane de euro. Chiar daca in ultimul trimestru s-a inregistrat o scadere de 24,7% fata de aceeasi perioada a anului anterior, acesta a fost trimestrul cu cele mai mari vanzari, 20 milioane de euro.
"Pe parcursul trimestrului patru, vanzarile segmentului electrocasnicelor mici au crescut substantial in decembrie 2009 datorita sarbatorilor de iarna. Chiar si asa, criza financiara iși pune amprenta asupra comportamentului consumatorilor, cererea fiind mai mica in comparatie cu aceeasi luna a anului anterior", se arata in studiul GfK.
Pe piata de telecomunicatii vanzarile au scazut cu 33,7% in perioada octombrie - decembrie 2009, atingand o valoare de 73 milioane de euro, in vreme ce pe intregul an vanzarile au totalizat 253 milioane de euro, cu 30,1% mai putin decat in 2008.
"O caracteristica a carei importanta a crescut pe piata de telefonie mobila este cea de touch screen. Producatorii și-au largit portofoliul cu telefoane mobile si smartphone-uri touch screen, incurajați fiind de utilizarea tot mai larga a internetului, a jocurilor, a mesageriei instant si de fotografiere", potrivit studiu