George Mucibabici, presedintele Deloitte Romania, compania care a oferit consultanta pentru proiectul de concesiune a Aeroportului Bacau, spune ca legea parteneriatului public-privat (PPP) nu este suficient de permisiva si pregatirea proiectelor dureaza chiar si doi ani.
Deloitte a fost alaturi de casa de avocatura Bostina si Asociatii si compania IPTANA consultantul pentru Consiliul Judetean Bacau pentru concesionarea pe o perioada de 34 de ani a Aeroportului Bacau, care va atrage in urmatoarele 30 de luni investitii de 45 mil. euro din partea companiei Blue Air, a omului de afaceri Nelu Iordache.
Contractul a fost inchis financiar pe 27 ianuarie, desi pregatirile pentru acest proiect au inceput in 2007.
Studiul de fezabilitate minutios, interesul scazut al autoritatilor si numeroasele ambiguitati din legea concesiunilor sunt principalele probleme care intarzie derularea contractelor realizate in parteneriat public-privat.
"Permisivitatea este principala pro-blema a cadrului legislativ pentru parteneriatele public-private, astfel incat sa poata fi duse la bun sfarsit. Prima pro-blema pe care o semnalam si autoritatilor a fost complexitatea studiului de fezabilitate solicitat de lege, care in legislatia europeana este mult mai simplificat", spune Mucibabici.
El sustine ca munca si cheltuiala din pregatirea studiului de fezabilitate sunt in mare masura o irosire si nu fac decat sa-l incurce pe viitorul candidat, care vine oricum cu propria viziune asupra proiectului.
"In cultura occidentala si in prezentarile pe care le facem noi la nivel mondial pentru astfel de proiecte spunem ca facem o analiza-diagnostic, care cuprinde due-dilligence legal, un masterplan al proiectului, o modelare financiara care evalueaza profitabilitatea si bancabilitatea proiectului. Problema este ca in legislatia achizitiilor publice romanesti studiul de feza