Dacă anul trecut a beneficiat din plin de beneficiile programelor "Rabla", mai ales din Germania şi Franţa, Dacia trebuie să reziste în 2010 numai din vânzările interne şi din exporturile simple, fără stimulente guvernamentale. În caz că cererea externă de produse auto de la Mioveni s-ar opri, Dacia ar putea "rezolva" cererea normală de pe piaţa internă în doar patru-cinci săptămâni de lucru, precum anul trecut (42.000 de unităţi vândute, din care 18.000 prin "Rabla").
Uzina de la Mioveni este una dintre puţinele firme care mai merg în acest moment, deşi piaţa auto e în scădere continuă. Exporturile reprezintă şi acum principala sursă de comenzi pe care le primeşte Dacia, însă cifrele sunt departe faţă de valorile înregistrate anul trecut, când programele de înlocuire a parcurilor auto din Germania şi Franţa au reprezentat practic colacul de salvare pe care constructorul român l-a primit la momentul oportun pentru traversarea crizei.
NE-AM ÎNTORS ÎN 2003
Întreaga piaţă auto e în picaj, iar Renault a anunţat nu mai puţin de 3 miliarde de euro pierderi şi 400 de milioane marja operaţională negativă pe 2009. Practic, piaţa auto a căzut în 2009 la nivelul pe care l-a înregistrat în 2003! În aceste condiţii, cererile sindicaliştilor de la Dacia, care solicită o majorare a salariilor cu 520 de lei, comparativ cu cei 200 de lei oferiţi conducerea Dacia, par exagerate, mai ales că doleanţele salariaţilor se bazează în primul rând pe potenţialul succes pe care ar urma să-l înregistreze la vânzări Dacia Duster, modelul 4x4 ce va fi lansat peste fix două săptămâni la Salonul Auto de la Geneva. Cel puţin deocamdată, deşi toată lumea îşi doreşte ca Duster să se vândă ca pâinea caldă, nu se pot face nici un fel de previziuni în legătură cu modul în care noul produs de la Dacia se va impune pe segmentul SUV-urilor, piaţa cunoscând o contractare mai