Scaune rupte, oglinzi sparte, geamuri care nu se mai deschid de mult, însă prin care intră vântul ca la el acasă. Acestea sunt condiţiile în care circulă călătorii trenurilor Personal şi Accelerat ale CFR Călători. Nu este o noutate, deoarece 60% din parcul de vagoane al CFR Călători, are durata de funcţionare depăşită, având peste 30 de ani vechime.
Nici o zi fără un incident la CFR Călători: accidente feroviare, întârzieri de sute de minute, vagoane incendiate de călători sau trenuri care iau foc din senin sunt doar câteva dintre ştirile care nu lipsesc din peisajul media în ultimul timp. Multe incidente se petrec din cauza stării proaste a infrastructurii, dar şi a vechimii parcului de vagoane şi locomotive al CFR Călători. Mai mult de jumătate din parcul de vagoane al CFR Călători trebuia dată la fier vechi de circa 20 de ani. Gradul de uzură avansat este agravat de intervenţia directă a pasagerilor. "Vara mori de cald, iar iarna îngheţi, însă este singurul mijloc de transport cu care ajungem la muncă. Ne-am învăţat să se mănânce seminţe lângă noi, iar cojile să fie date pe jos. Astea sunt condiţiile, iar pentru asta dăm câte 5.000-10.000 de lei vechi la naş", spune Lucian Ionescu, călător al trenului personal 9101, care merge pe ruta Bucureşti Nord - Titu - Târgovişte - Fieni - Pietroşiţa.
DOAR 900 DE VAGOANE AU CONDIŢII CIVILIZATE
CFR Călători are un parc de circa 3.000 de vagoane, din care un parc activ de circa 2.100 de unităţi. "Potrivit normelor europene, numai 40% (circa 900 de vagoane) din parcul de vagoane este nou-construit, reconstruit sau modernizat, în timp ce restul, de 60% din vagoane, este de construcţie foarte veche. Cele 1.200 de vagoane vechi circulă în compunerea unor trenuri Personal şi în unele trenuri Accelerat. Vechimea medie a parcului de vagoane este de 28 ani, unele având chiar 40 de ani", potrivit CFR